Tak ‘Confident’ Bila Pergi Interview Kerja? Ini 4 ‘Gold’ Tips Daripada Mulut Interviewer Sendiri

Maukerja berbesar hati untuk susunkan kesemua tips berguna di dalam satu artikel khas buat rujukan korang semua! Kesemua tips ini adalah up-to-date dan amat sesuai sekali buat kesemua job seekers yang bakal melalui proses temuduga. Kalau nak tahu lebih lanjut apa tipsnya boleh terus klik pada setiap link ya.

1. “Soalan bocor” penemuduga bakal tanya sewaktu interview

Terlalu banyak sangan soalan yanng mungkin bakal ditanya oleh penemuduga kan? Kawan yang pernah lalui temuduga kongsikan soalan sebegini, dan kawan yang lain pula berikan soalan tips yang lain. Macam mana nak ingat semua soalan semua ini? Jangan risau, Muhammad Shalhadi yang pernah ditemuduga lebih 10 syarikat ini kongsikan apa soalan yang sama je semua penemuduga tanyakan.

2. Jangan jawab soalan “Tell me about yourself” sebegini

Ini soalan yang memang wajib akan diajukan oleh penemuduga sewaktu interview nanti. Jadi lebih baik korang siapkan diri dengan jawapan yang terbaik agar tidak tergagap sewaktu temuduga nanti. Nak tahu jawapan apa yang paling bagus? Kena lah baca balik artikel ni.

3. Biar penemuduga rasa korang ni gempak dengan ajukan soalan ini

Tahu tak yang ada satu soalan ni kalau korang ajukan sewaktu temuduga, ianya akan buatkan penemuduga rasa kagum dan cakap “Wow, dia ni confident. I like!” Sewaktu temuduga korang tu sudah sampai ke pengakhiran, apa kata ajukan satu soalan ini. Ianya berpotensi untuk buatkan penemuduga untuk pertimbangkan semula mungkin dia sudah jumpa calon yang paling sesuai? Siapa tahu kan?

4. Cara terbaik untuk jawab soalan “mengapa berhenti kerja sebelum ini?” 

Sebelum nak hadir temuduga tu, praktis bagaimana nak jawab soalan tersebut agar korang boleh cakap lancar je tanpa kedengaran seperti megingati skrip. Jangan hanya sediakan jawapan je, sediakan juga respond follow-up mana lah tahu bakal majikan mahu bertanya lebih mendalam mengenai mengapa korang berhenti kerja. Ini adalah 5 sebab utama mengapa pekerja berhenti kerja dan berikutan dengan itu, disediakan cara-cara terbaik untuk nak menjawab soalan apabila ditanya “Mengapa berhenti kerja?”

Sumber : SiakapKeli