Tugas Lelaki Bukan Cari Duit Untuk Keluarga Sahaja, Ini Tujuh Kesan Buruk Jika Suami Tak Mahir Ilmu Keibubapaan

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Melayari rumah tangga yang bahagia bersama pasangan dan anak-anak merupakan impian semua suami isteri di dunia ini. Memiliki keluarga yang harmoni pastinya sangat menyenangkan hati dan menenangkan fikiran kerana itulah harta hakiki yang tidak ternilai.

Untuk mengecapi nikmat perkahwinan dan rumah tangga yang bahagia, pasangan suami isteri hendaklah saling bertoleransi dan tolong-menolong dalam menjalankan tanggungjawab.

Tugas suami bukanlah hanya mencari rezeki untuk keluarga semata-mata tetapi juga perlu bersama-sama memantau dan mendidik anak-anak bagi memastikan mereka membesar dengan cara didikan yang betul.

Para suami juga perlu memiliki ilmu keibubapaan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku kemudian hari.

Menerusi perkongsian dari Taufiq Razif, kita akan melihat tujuh kesan buruk yang terjadi apabila suami tak ikut belajar ilmu keibubapaan.

Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

Image result for happy family
Gambar hiasan

1. Suami akan kurang EMPATI dalam rumahtangga

– Dengan empati ni la suami boleh rasakan kesusahan membesarkan anak dan keperitan membuat kerja rumah yang tak pernah surut

– Empati ni juga sangat penting bila berhadapan dengan anak anak. Kadang kadang kita duk tengking anak yang mengamuk padahal mungkin anak kita sebenarnya mintak perhatian atau kurang dibelai

– Anak anak tak pandai nak luah apa yang mereka rasa jadi kita sebagai mak ayah la yang perlu ada sifat empati yang kuat supaya kita boleh rasa apa yang anak kita rasakan

2. Suami cenderung gunakan kekerasan & tengkingan

– Cara tercepat nak diamkan anak yang meragam adalah dengan menengking dan membentak anak kita sekuat kuatnya

– Sesiapa yang tak belajar ilmu keibubapaan/parenting akan cenderung gunakan pendekatan tengking tersebut sebab benda ‘instant solution’ pada masalah anak yang suka meragam

– Padahal kesan jangka masa panjang adalah sangat dasyat. Emosi anak akan terganggu, otak dan psikologi anak juga akan terkesan!

Related image
Gambar hiasan

3. Suami panas baran

– Tanpa ilmu keibubapaan yang betul, suami akan cenderung melepaskan emosi di tempat kerja kepada anak anaknya sendiri

– Ramai beranggapan yang anak anak kecil ni mampu serap tekanan dan kegeraman daripada mak ayahnya sendiri padahal anak kecil ni lah makhluk yang paling ‘fragile’ dan lemah ketahanan mindanya!

4. Suami terlupa nak jadi Icon

– Tugas suami bukan sahaja sebagai leader ataupun ketua dalam rumahtangga

– tugas suami juga adalah untuk menjadi icon ataupun idola terbaik untuk anak anaknya

– Suami yang tahu tentang ilmu ni akan sensitif dengan gerak geri dan perkataan mereka pada isteri mereka di rumah kerana mereka tahu anak anaknya sedang memerhati. Ingat, anak anak kita adalah CCTV terhebat di dunia!

Image result for unhappy children
Gambar hiasan

5. Suami lupa jaga bonding dengan anak

– Suami yang terlalu sibuk bekerja memang akan cenderung lupa untuk fokus pada anak anak

– Tanpa ilmu keibubapaan yang betul, para suami takkan sedar tentang benda ni sehingga lah anak anak mereka menjadi pemberontak dan dah jauh terpengaruh dengan kawan kawannya

– Kenapa? Sebab bonding kawan kawan anak kita tu lebih kuat daripada bonding mak ayahnya sendiri dah! Masa tu nak menyesal pun dah tak berguna!

6. Suami cenderung salahkan si ibu

– Memang ibu adalah madrasah pertama si anak. Tu memang tak boleh nafi

– Cuma kita kena tahu dalam satu madrasah, kena ada imam dan warden untuk membantu. Siapa lagi imam dan warden madrasah rumahtangga kalau bukan si suami?

Image result for spoiling children
Gambar hiasan

7. Suami terlalu manjakan anak

– Tanpa ilmu keibubapaan yang betul, kita sendiri pun akan cenderung memberikan semua yang anak kita minta

– Itulah sebenarnya bermulanya kerosakan pada anak kita. Anak yang diberikan semua yang mereka minta akan cenderung untuk tantrum, naik kepala dan tak boleh terima penolakan ( rejection control )

Percaya Takkan Jadi Pondan Lelaki Yang Belajar Pasal Anak Anaknya Sendiri

p/s : Tu lah kenapa, kita kena ajak suami kita belajar ilmu parenting bersama sama. Jangan segan nak ajak suami pergi kelas parenting ke seminar keibubapaan ke.

p/s : Kalau tak mampu pergi kelas mahal mahal ajak je suami join Kelas Ilmu Parenting di Telegram saya ni. Free je untuk seumur hidup. Tag husband dan suruh diorang klik link ni je 👉 t.me/NotaTaufiqRazif

Sumber:  Taufiq Razif

Sumber : SiakapKeli